среда, 25 марта 2020 г.

Інтегрований урок як специфічна форма навчання у початкових класах


Інтегрований урок як специфічна форма навчання у початкових класах
В інтегрованому уроці поєднуються блоки знань з різних предметів, тому надзвичайно важливо правильно визначити головну мету інтегрованого уроку. Якщо загальна мета визначена, то зі змісту предметів беруться тільки ті відомості, які необхідні для її реалізації.
   При плануванні потрібно ретельний вибір типу і структури уроку, методів і засобів навчання, а також визначення оптимального навантаження різними видами діяльності учнів на уроці. Для інтегрованих уроків характерна змішана структура, яка є комбінацією лінійної, концентричної і спіральної структур (В. П. Подласому). Вона дозволяє маневрувати при організації змісту, викладати окремі його частини різними способами. Змістовні та цілеспрямовані інтегровані уроки вносять у звичну структуру шкільного навчання новизну і оригінальність, і мають певні переваги:
– підвищують мотивацію, формують пізнавальний інтерес, що сприяє підвищенню рівня осяяння та вихованості учнів;
– сприяють формуванню цілісної наукової картини світу, розгляду предмета, явища з декількох сторін: теоретичної, практичної, прикладної;
 – сприяють розвитку усного і писемного мовлення, допомагають глибше зрозуміти лексичне значення слова, його естетичну сутність;
– сприяють розвитку образотворчих і музичних умінь і навичок;
– дозволяють систематизувати знання;
 – сприяють розвитку, більшою мірою, ніж звичайні уроки, естетичного сприйняття, уяви, уваги, пам'яті, мислення учнів (логічного, художньо-образного, творчого);
– володіючи великою інформативною ємністю, сприяють збільшенню темпу виконуваних навчальних операцій, дозволяють залучити кожного школяра в активну роботу на кожній хвилині уроку і сприяють творчому підходу до виконання навчального завдання.
Особливістю інтегрованого уроку є те, що на ньому поєднуються блоки знань з різних предметів, підпорядковані одній темі. Тому дуже важливо чітко визначити головну мету даного інтегрованого уроку, те, як він сприяє цілісності навчання, формуванню знань на якісно новому рівні.
    Основні завдання інтегрованих уроків:
- створення передумов для всебічного розгляду учнями певного об'єкта, поняття, явища;
- формування системного мислення;
 - збудження уяви;
- позитивного емоційного ставлення до пізнання.
Урок повинен впорядковуватись головній меті, а не бути безладною мозаїкою окремих картин. Тому заздалегідь визначаю інтеграційні уроки, зіставляючи матеріал різних предметів, визначаючи теми, близькі за змістом або метою використання. Адже до проведення інтегрованих уроків готуватись треба не лише вчителеві, а й учням.
Мета інтегрованих уроків:
 - формування в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізація їхньої пізнавальної діяльності;
 - формування навичок самостійної роботи школярів з додатковою довідковою літературою, таблицями міжпредметних зв'язків, опорними схемами;
 - підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу;
- виявлення здібностей учнів та їхніх особливостей;
- створення творчої атмосфери в колективі учнів;
- підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається;
- ефективна реалізація розвивальної функції навчання.
     Найдоцільніше проводити інтегровані уроки з метою узагальнення і систематизації знань учнів у рамках вивчення важливої програмової теми. Однак, як показує практика, їх вибір обумовлений метою та завданнями вчителя, тому інтеграція змісту можлива і на комбінованих, засвоєння нових знань, засвоєння вмінь і навичок, застосування знань, умінь і навичок. Вимоги при підготовці до інтегрованого уроку:
· правильно розуміти її роль в навчальному процесі.
· психологічно підготуватися до проведення уроку на інтегрованій основі.
· з'ясувати чи готові діти дидактично і психологічно до проведення таких уроків.
· визначити мотивацію інтегрованого уроку.
· уточнити, чи доцільно з даними предметами чи темами інтегрувати даний урок.
· продумати, як активізувати опорні зв'язки, що будуть синтезувати знання про явище в нових умовах.
 · урок повинен бути практично спрямований, сприяти розширенню ерудиції і світогляду учнів.
   Інтегровані уроки я проводжу здебільшого як вступні до теми або узагальнюючі. Готую до них учнів заздалегідь: насичую їх сприймання відповідними враженнями, активізуючи словник, інтерес до певної теми. Такі уроки емоційно збагачують навчально- виховний процес, допомагають різнобічно і системно сформувати необхідні уявлення і поняття.     Різні види діяльності (художньо-трудова, малювання, читання, слухання), які притаманні урокам інтеграційного змісту, роблять їх цікавими, запобігають стомленню дітей, посилюють інтерес до навчання та школи загалом. Найперспективнішою я вважаю таку організацію пізнавальної діяльності учнів, коли спільною метою об'єднуються уроки рідної мови і низки інших навчальних предметів (читання, природознавства, математики, образотворчого мистецтва, трудового навчання). Саме інтеграція словесної творчості з різними видами діяльності дає можливість організувати оволодіння граматичними уміннями й правописними навичками, ефективне розв'язання мовленнєвих завдань, досягти значних зрушень у загальному розвитку учнів. Так, плануючи інтеграційний урок, мета якого – формування нових знань дослідницьким методом, я використовую конструктивно-творчі завдання, орієнтовані на розвиток словесної творчості, типу «доповни», «пошир», «відредагуй», «склади за графічною моделлю», «напиши стислий, докладний чи вибірковий переказ», а також «вільний диктант». А якщо словесна творчість пов'язана з музичною, пісенною, драматизацією, я добираю завдання, що передбачають високий рівень мовленнєвої творчості: склади казку, оповідання, вірш, загадку, люстрацію-малюнок, створи пісню, драматизацію. Інтегровані ж уроки дають змогу кожній дитині виразити себе в міміці, жестах, співі, русі, малюнку допомагають усвідомити, що один і той самий образ можна передати різними художніми засобами.
      Такі уроки можуть проводити як один так і двоє вчителів, заздалегідь спланувавши їх.       Інтегрую уроки з природознавства, трудового навчання, образотворчого мистецтва, з української мови, з уроками літературного читання. У 3-му класі в процесі інтеграції з іншими навчальними предметами вивчається такий програмовий матеріал з української мови як читання напам'ять віршів і прозових творів, складається діалог за малюнком, ситуацією, переказ тексту, висловлювання своєї думки, складання усних зв’язних висловлювань, робота з деформованим текстом. У 4-му класі здійснюється така робота з інтеграції навчального матеріалу з української мови: усвідомлення змісту тексту, послідовність подій; складання діалогу зв’язного висловлювання за малюнком, описаною ситуацією, переказ, висловлювання власних думок, складання і записування речень, зв’язаних між собою. Важливим значенням в інтеграційному процесі має математика, що розвиває критичне мислення, впливає на вміння логічно доводити свою думку, обґрунтовувати свою позицію, вести полеміку.
    Активно використовую на уроці роботу в парах - вони розвивають самостійний пошук рішення проблеми, а самостійна робота учнів - одна з основних і обов'язкових вимог інтегрованого викладання. Нетрадиційні форми проведення уроків дозволяють розкритися здібностям дітей в повній мірі, вони проявляють інтерес до предметів. Це ефективний спосіб перевірки знань учнів. Я проводжу уроки-конференції, урок-театр, урок-екскурсія, урок - казка, урок- інтерв'ю, подорожі, дослідження, тести, тренінги. Найголовніше на будь-якому уроці - це створення ситуації «успіху». Успіх - це ефективний засіб формування позитивного ставлення до навчання. Успіх - це бажання пізнавати нове, не страшні труднощі. Успіх - це, на мою думку, найважливіший стимул навчання! Проводячи моніторинг успішності учнів, хочу зазначити, що теми, за якими були проведені інтегровані уроки, засвоюються учнями краще, ніж розглянуті на традиційних уроках. І, хоча, до сьогоднішнього дня ці показники були основними в початковій школі, все ж таки, працюючи над темою інтеграції не можна обмежуватися тільки ними. Так, наприклад, підвищилися показники мотивації до навчання, самостійності, підвищилися когнітивні вміння. Це говорить про те, що інтегровані уроки покращують і полегшують процес навчання, підвищують інтерес до навчання і стимулюють краще формування навчальних навичок і умінь.
























Комментариев нет:

Отправить комментарий